Στην βιολογία, το περιβάλλον μπορεί να καθοριστεί σαν ενα σύνολο κλιματικών, βιοτικών, κοινωνικών και εδαφικών παραγόντων που δρουν σε έναν οργανισμό και καθορίζουν την ανάπτυξη και την επιβίωση του. Έτσι, περιλαμβάνει οτιδήποτε μπορεί να επηρεάσει άμεσα τον μεταβολισμό ή τη συμπεριφορά των ζωντανών οργανισμών ή ειδών, όπως το φως, ο αέρας, το νερό, το έδαφος και άλλοι παράγοντες. Δείτε επίσης το άρθρο για το φυσικό περιβάλλον και τη φυσική επιλογή.
Στην αρχιτεκτονική, την εργονομία και την ασφάλεια στην εργασία, περιβάλλον είναι το σύνολο των χαρακτηριστικών ενός δωματίου ή κτιρίου που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής και την αποδοτικότητα, περιλαμβανομένων των διαστάσεων και της διαρρύθμισης των χώρων διαβίωσης και της επίπλωσης, του φωτισμού, του αερισμού, της θερμοκρασίας, του θορύβου κλπ. Επίσης μπορεί να αναφέρεται στο σύνολο των δομικών κατασκευών. Δείτε επίσης το άρθρο για το δομημένο περιβάλλον.
Στην ψυχολογία, περιβαλλοντισμός είναι η θεωρία ότι το περιβάλλον (με τη γενική και κοινωνική έννοια) παίζει μεγαλύτερο ρόλο από την κληρονομικότητα καθορίζοντας την ανάπτυξη ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, το περιβάλλον είναι ένας σημαντικός παράγοντας πολλών ψυχολογικών θεωριών.
Στην τέχνη, το περιβάλλον αποτελεί κινητήριο μοχλό και μούσα εμπνέοντας τους ζωγράφους ή τους ποιητές. Σε όλες τις μορφές της Τέχνης αποτελεί έμπνευση και οι Καλές Τέχνες φανερώνουν την επιρροή οπού άσκησε σε όλους τους καλλιτέχνες με όποιο είδος Τέχνης κι αν ασχολούνται. Ο άνθρωπος μέσα στο περιβάλλον δημιουργεί Μουσική, Ζωγραφική, Ποίηση, Γλυπτική, χορό, τραγούδι, θέατρο, αλλά και όλες οι μορφές τέχνης έχουν άμεση έμπνευση από το περιβάλλον.

Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2018

IJERPH, Vol. 15, Pages 233: Patient Satisfaction with Pre-Hospital Emergency Services. A Qualitative Study Comparing Professionals’ and Patients’ Views

IJERPH, Vol. 15, Pages 233: Patient Satisfaction with Pre-Hospital Emergency Services. A Qualitative Study Comparing Professionals' and Patients' Views

International Journal of Environmental Research and Public Health doi: 10.3390/ijerph15020233

Authors: Fernando García-Alfranca Anna Puig Carles Galup Hortensia Aguado Ismael Cerdá Mercedes Guilabert Virtudes Pérez-Jover Irene Carrillo José Mira

Objective: To describe patient satisfaction with pre-hospital emergency knowledge and determine if patients and professionals share a common vision on the satisfaction predictors. Methods: A qualitative study was conducted in two phases. First, a systematic review following the PRISMA protocol was carried out searching publications between January 2000 and July 2016 in Medline, Scopus, and Cochrane. Second, three focus groups involving professionals (advisers and healthcare providers) and a total of 79 semi-structured interviews involving patients were conducted to obtain information about what dimensions of care were a priority for patients. Results: Thirty-three relevant studies were identified, with a majority conducted in Europe using questionnaires. They pointed out a very high level of satisfaction of callers and patients. Delay with the assistance and the ability for resolution of the case are the elements that overlap in fostering satisfaction. The published studies reviewed with satisfaction neither the overall care process nor related the measurement of the real time in responding to an emergency. The patients and professionals concurred in their assessments about the most relevant elements for patient satisfaction, although safety was not a predictive factor for patients. Response capacity and perceived capacity for resolving the situation were crucial factors for satisfaction. Conclusions: Published studies have assessed similar dimensions of satisfaction and have shown high patient satisfaction. Expanded services resolving a wide number of issues that can concern citizens are also positively assessed. Delays and resolution capacity are crucial for satisfaction. Furthermore, despite the fact that few explanations may be given due to a lack of face-to-face attention, finding the patient's location, taking into account the caller's emotional needs, and maintaining phone contact until the emergency services arrive are high predictors of satisfaction.



from Enviromental via alkiviadis.1961 on Inoreader http://ift.tt/2rUcJvo

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου