Στην βιολογία, το περιβάλλον μπορεί να καθοριστεί σαν ενα σύνολο κλιματικών, βιοτικών, κοινωνικών και εδαφικών παραγόντων που δρουν σε έναν οργανισμό και καθορίζουν την ανάπτυξη και την επιβίωση του. Έτσι, περιλαμβάνει οτιδήποτε μπορεί να επηρεάσει άμεσα τον μεταβολισμό ή τη συμπεριφορά των ζωντανών οργανισμών ή ειδών, όπως το φως, ο αέρας, το νερό, το έδαφος και άλλοι παράγοντες. Δείτε επίσης το άρθρο για το φυσικό περιβάλλον και τη φυσική επιλογή.
Στην αρχιτεκτονική, την εργονομία και την ασφάλεια στην εργασία, περιβάλλον είναι το σύνολο των χαρακτηριστικών ενός δωματίου ή κτιρίου που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής και την αποδοτικότητα, περιλαμβανομένων των διαστάσεων και της διαρρύθμισης των χώρων διαβίωσης και της επίπλωσης, του φωτισμού, του αερισμού, της θερμοκρασίας, του θορύβου κλπ. Επίσης μπορεί να αναφέρεται στο σύνολο των δομικών κατασκευών. Δείτε επίσης το άρθρο για το δομημένο περιβάλλον.
Στην ψυχολογία, περιβαλλοντισμός είναι η θεωρία ότι το περιβάλλον (με τη γενική και κοινωνική έννοια) παίζει μεγαλύτερο ρόλο από την κληρονομικότητα καθορίζοντας την ανάπτυξη ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, το περιβάλλον είναι ένας σημαντικός παράγοντας πολλών ψυχολογικών θεωριών.
Στην τέχνη, το περιβάλλον αποτελεί κινητήριο μοχλό και μούσα εμπνέοντας τους ζωγράφους ή τους ποιητές. Σε όλες τις μορφές της Τέχνης αποτελεί έμπνευση και οι Καλές Τέχνες φανερώνουν την επιρροή οπού άσκησε σε όλους τους καλλιτέχνες με όποιο είδος Τέχνης κι αν ασχολούνται. Ο άνθρωπος μέσα στο περιβάλλον δημιουργεί Μουσική, Ζωγραφική, Ποίηση, Γλυπτική, χορό, τραγούδι, θέατρο, αλλά και όλες οι μορφές τέχνης έχουν άμεση έμπνευση από το περιβάλλον.

Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2022

Running a paediatric ambulatory sleep service in a pandemic and beyond

xlomafota13 shared this article with you from Inoreader

Abstract

OBJECTIVES

In response COVID-19, re-establishing safe elective services was prioritised in the UK. We assess the impact on face-to-face hospital attendance, cost, and efficiency of implementing a virtual sleep clinic (intervention 1) to screen for children requiring level 3 ambulatory sleep studies using newly implemented ENT-UK guidelines for obstructive sleep apnoea (OSA) investigation (intervention 2). Objectives: (1) compare the proportion of children attending sleep clinic undertaking a sleep study before and after implementation of these interventions; (2) compare clinic cancellations and first-time success rates of sleep studies before and after intervention.

DESIGN

Retrospective analysis.

SETTING

District general hospital paediatric sleep clinic.

PARTICIPANTS

Children aged 3 months to 16 years referred to sleep clinic by ENT for investigation of OSA over the 3-months immediately following interventions (1 June 2020 – 1 September 2020) to the same period in the previous year (1 June 2019 – 1 September 2019).

MAIN OUTCOME MEASURES

Number of children attending sleep clinic; date of birth / age of children attending sleep clinic; of number of children undergoing sleep study; diagnostic outcomes; number of appointment cancellations; number of first-time sleep study failures.

RESULTS

Post-intervention, there was a significant reduction in the proportion of children undertaking ambulatory sleep studies, and non-significant reductions in appointment cancellations and in first-time sleep study failures.

CONCLUSIONS

The introduction of the virtual sleep clinic meant that only those children requiring a sleep study attended a face-to-face appointment, which led to reduced face-to-face attendance. There were also unintended cost-effectiveness and efficiency benefits, with potential longer-term learning implications for the wider sleep community and other diagnostic services.

View on the web

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου