Στην βιολογία, το περιβάλλον μπορεί να καθοριστεί σαν ενα σύνολο κλιματικών, βιοτικών, κοινωνικών και εδαφικών παραγόντων που δρουν σε έναν οργανισμό και καθορίζουν την ανάπτυξη και την επιβίωση του. Έτσι, περιλαμβάνει οτιδήποτε μπορεί να επηρεάσει άμεσα τον μεταβολισμό ή τη συμπεριφορά των ζωντανών οργανισμών ή ειδών, όπως το φως, ο αέρας, το νερό, το έδαφος και άλλοι παράγοντες. Δείτε επίσης το άρθρο για το φυσικό περιβάλλον και τη φυσική επιλογή.
Στην αρχιτεκτονική, την εργονομία και την ασφάλεια στην εργασία, περιβάλλον είναι το σύνολο των χαρακτηριστικών ενός δωματίου ή κτιρίου που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής και την αποδοτικότητα, περιλαμβανομένων των διαστάσεων και της διαρρύθμισης των χώρων διαβίωσης και της επίπλωσης, του φωτισμού, του αερισμού, της θερμοκρασίας, του θορύβου κλπ. Επίσης μπορεί να αναφέρεται στο σύνολο των δομικών κατασκευών. Δείτε επίσης το άρθρο για το δομημένο περιβάλλον.
Στην ψυχολογία, περιβαλλοντισμός είναι η θεωρία ότι το περιβάλλον (με τη γενική και κοινωνική έννοια) παίζει μεγαλύτερο ρόλο από την κληρονομικότητα καθορίζοντας την ανάπτυξη ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, το περιβάλλον είναι ένας σημαντικός παράγοντας πολλών ψυχολογικών θεωριών.
Στην τέχνη, το περιβάλλον αποτελεί κινητήριο μοχλό και μούσα εμπνέοντας τους ζωγράφους ή τους ποιητές. Σε όλες τις μορφές της Τέχνης αποτελεί έμπνευση και οι Καλές Τέχνες φανερώνουν την επιρροή οπού άσκησε σε όλους τους καλλιτέχνες με όποιο είδος Τέχνης κι αν ασχολούνται. Ο άνθρωπος μέσα στο περιβάλλον δημιουργεί Μουσική, Ζωγραφική, Ποίηση, Γλυπτική, χορό, τραγούδι, θέατρο, αλλά και όλες οι μορφές τέχνης έχουν άμεση έμπνευση από το περιβάλλον.

Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2019

Effect of structural training on surgical outcomes of residents’ first operative laparoscopy: a randomized controlled trial

Abstract

Background

Gynecological surgery and resident education have changed during recent decades, thus impacting surgical training. Training on simulators must begin before operating on patients. The objective of this study was to evaluate the effect of a simple curriculum on the surgical outcome of the participants' first operative laparoscopy.

Methods

This randomized prospective interventional study was carried out in Helsinki University Hospital and Hyvinkää Hospital. We recruited twenty junior residents in Obstetrics and Gynecology, of which half formed a control group and the rest completed the intervention with a theoretical and a practical part. The participants' first laparoscopic salpingectomy was assessed from video recordings by using Objective Structured Assessment of Technical Skills (OSATS) forms and the Numeric Rating Scale (NRS). The surgical outcome and assessed scores were compared between the groups.

Results

We found no differences in operative time, blood loss, or complications, nor in OSATS or NRS scores. In the intervention group, participants with the weakest performances in the simulator, seemed to benefit from the training program more than the participants with the best performances (skill level elevation 29.2–31.6% vs. 21.1–23.3%, respectively). The participants with the best performances in the simulator were scored among the best in the recorded operations as well.

Conclusion

In this study, we found no difference in the surgical outcome between the groups. However, the participants with low starting levels in the simulator could elevate their skill levels more, though they did not reach the skill level of those with a high starting level. Consequently, we found elevation in skills levels in the simulator tasks, but not in the surgical outcome. Likely, our simple training program with a fixed number of repetitions was insufficient to reach a plateau in the learning curve, and thus the training program in such a curriculum should be proficiency based.



http://bit.ly/2VV5QFb

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου