Στην βιολογία, το περιβάλλον μπορεί να καθοριστεί σαν ενα σύνολο κλιματικών, βιοτικών, κοινωνικών και εδαφικών παραγόντων που δρουν σε έναν οργανισμό και καθορίζουν την ανάπτυξη και την επιβίωση του. Έτσι, περιλαμβάνει οτιδήποτε μπορεί να επηρεάσει άμεσα τον μεταβολισμό ή τη συμπεριφορά των ζωντανών οργανισμών ή ειδών, όπως το φως, ο αέρας, το νερό, το έδαφος και άλλοι παράγοντες. Δείτε επίσης το άρθρο για το φυσικό περιβάλλον και τη φυσική επιλογή.
Στην αρχιτεκτονική, την εργονομία και την ασφάλεια στην εργασία, περιβάλλον είναι το σύνολο των χαρακτηριστικών ενός δωματίου ή κτιρίου που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής και την αποδοτικότητα, περιλαμβανομένων των διαστάσεων και της διαρρύθμισης των χώρων διαβίωσης και της επίπλωσης, του φωτισμού, του αερισμού, της θερμοκρασίας, του θορύβου κλπ. Επίσης μπορεί να αναφέρεται στο σύνολο των δομικών κατασκευών. Δείτε επίσης το άρθρο για το δομημένο περιβάλλον.
Στην ψυχολογία, περιβαλλοντισμός είναι η θεωρία ότι το περιβάλλον (με τη γενική και κοινωνική έννοια) παίζει μεγαλύτερο ρόλο από την κληρονομικότητα καθορίζοντας την ανάπτυξη ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, το περιβάλλον είναι ένας σημαντικός παράγοντας πολλών ψυχολογικών θεωριών.
Στην τέχνη, το περιβάλλον αποτελεί κινητήριο μοχλό και μούσα εμπνέοντας τους ζωγράφους ή τους ποιητές. Σε όλες τις μορφές της Τέχνης αποτελεί έμπνευση και οι Καλές Τέχνες φανερώνουν την επιρροή οπού άσκησε σε όλους τους καλλιτέχνες με όποιο είδος Τέχνης κι αν ασχολούνται. Ο άνθρωπος μέσα στο περιβάλλον δημιουργεί Μουσική, Ζωγραφική, Ποίηση, Γλυπτική, χορό, τραγούδι, θέατρο, αλλά και όλες οι μορφές τέχνης έχουν άμεση έμπνευση από το περιβάλλον.

Τετάρτη 25 Απριλίου 2018

IJERPH, Vol. 15, Pages 858: The Preschool-Aged and School-Aged Children Present Different Odds of Mortality than Adults in Southern Taiwan: A Cross-Sectional Retrospective Analysis

IJERPH, Vol. 15, Pages 858: The Preschool-Aged and School-Aged Children Present Different Odds of Mortality than Adults in Southern Taiwan: A Cross-Sectional Retrospective Analysis

International Journal of Environmental Research and Public Health doi: 10.3390/ijerph15050858

Authors: Shu-Hui Peng Chun-Ying Huang Shiun-Yuan Hsu Li-Hui Yang Ching-Hua Hsieh

Background: This study aimed to profile the epidemiology of injury among preschool-aged and school-aged children in comparison to those in adults. Methods: According to the Trauma Registry System of a level I trauma center, the medical data were retrieved from 938 preschool-aged children (aged less than seven years), 670 school-aged children (aged 7–12 years), and 16,800 adults (aged 20–64 years) between 1 January 2009 and 31 December 2016. Two-sided Pearson’s, chi-squared, and Fisher’s exact tests were used to compare categorical data. A one-way analysis of variance (ANOVA) with the Games-Howell post-hoc test was used to assess the differences in continuous variables among different groups of patients. The mortality outcomes of different subgroups were assessed by a multivariable regression model under the adjustment of sex, injury mechanisms, and injury severity. Results: InFsupppjury mechanisms in preschool-aged and school-aged children were remarkably different from that in adults; in preschool-aged children, burns were the most common cause of injury requiring hospitalization (37.4%), followed by falls (35.1%) and being struck by/against objects (11.6%). In school-aged children, injuries were most commonly sustained from falls (47.8%), followed by bicycle accidents (14%) and being struck by/against objects (12.5%). Compared to adults, there was no significant difference of the adjusted mortality of the preschool-aged children (AOR = 0.9; 95% CI 0.38–2.12; p = 0.792) but there were lower adjusted odds of mortality of the school-aged children (AOR = 0.4; 95% CI 0.10–0.85; p = 0.039). The school-aged children had lower odds of mortality than adults (OR, 0.2; 95% CI, 0.06–0.74; p = 0.012), but such lower odds of risk of mortality were not found in preschool-aged children (OR, 0.7; 95% CI, 0.29–1.81; p = 0.646). Conclusions: This study suggests that specific types of injuries from different injury mechanisms are predominant among preschool-aged and school-aged children. The school-aged children had lower odds of mortality than adults; nonetheless there was no difference in mortality rates of preschool-aged children than adults, with or without controlling for sex, injury mechanisms and ISS. These results highlight the importance of injury prevention, particularly for preschool-aged children in Southern Taiwan.



from Enviromental via alkiviadis.1961 on Inoreader https://ift.tt/2HNh7TH

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου