Στην βιολογία, το περιβάλλον μπορεί να καθοριστεί σαν ενα σύνολο κλιματικών, βιοτικών, κοινωνικών και εδαφικών παραγόντων που δρουν σε έναν οργανισμό και καθορίζουν την ανάπτυξη και την επιβίωση του. Έτσι, περιλαμβάνει οτιδήποτε μπορεί να επηρεάσει άμεσα τον μεταβολισμό ή τη συμπεριφορά των ζωντανών οργανισμών ή ειδών, όπως το φως, ο αέρας, το νερό, το έδαφος και άλλοι παράγοντες. Δείτε επίσης το άρθρο για το φυσικό περιβάλλον και τη φυσική επιλογή.
Στην αρχιτεκτονική, την εργονομία και την ασφάλεια στην εργασία, περιβάλλον είναι το σύνολο των χαρακτηριστικών ενός δωματίου ή κτιρίου που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής και την αποδοτικότητα, περιλαμβανομένων των διαστάσεων και της διαρρύθμισης των χώρων διαβίωσης και της επίπλωσης, του φωτισμού, του αερισμού, της θερμοκρασίας, του θορύβου κλπ. Επίσης μπορεί να αναφέρεται στο σύνολο των δομικών κατασκευών. Δείτε επίσης το άρθρο για το δομημένο περιβάλλον.
Στην ψυχολογία, περιβαλλοντισμός είναι η θεωρία ότι το περιβάλλον (με τη γενική και κοινωνική έννοια) παίζει μεγαλύτερο ρόλο από την κληρονομικότητα καθορίζοντας την ανάπτυξη ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, το περιβάλλον είναι ένας σημαντικός παράγοντας πολλών ψυχολογικών θεωριών.
Στην τέχνη, το περιβάλλον αποτελεί κινητήριο μοχλό και μούσα εμπνέοντας τους ζωγράφους ή τους ποιητές. Σε όλες τις μορφές της Τέχνης αποτελεί έμπνευση και οι Καλές Τέχνες φανερώνουν την επιρροή οπού άσκησε σε όλους τους καλλιτέχνες με όποιο είδος Τέχνης κι αν ασχολούνται. Ο άνθρωπος μέσα στο περιβάλλον δημιουργεί Μουσική, Ζωγραφική, Ποίηση, Γλυπτική, χορό, τραγούδι, θέατρο, αλλά και όλες οι μορφές τέχνης έχουν άμεση έμπνευση από το περιβάλλον.

Κυριακή 4 Απριλίου 2021

A Stakeholder-Engaged Process for Adapting an Evidence-Based Intervention for Posttraumatic Stress Disorder for Peer Delivery

xlomafota.13 shared this article with you from Inoreader

10488.jpg

Abstract

Purpose

Peer providers represent a growing sector of the U.S. workforce, yet guidance is needed on best practices for adapting behavioral health interventions for peer delivery.

Methods

We utilized the Framework for Reporting Adaptations and Modifications to Evidence-based interventions (FRAME; Wiltsey Stirman et al. 2013, 2019) to describe how we systematically adapted Skills Training in Affective and Interpersonal Regulation (STAIR) for posttraumatic stress disorder (PTSD) for peer delivery. Our process was iterative and relied on engagement of multiple stakeholders, including a work group of organizational leaders (N = 5), peer interventionists (N = 4), intervention experts (N = 2), and trial participants (N = 18). The FRAME was used to guide rapid coding across multiple data sources, including researcher field notes, meeting minutes, and intervention manual documents, and content analysis of semi-structured interviews with peer interventionists and trial participants.

Results

Phase 1 (pre-trial) focused on modifications for fit with the local context and peer model. Key modifications focused on improving intervention design and packaging, removing clinical and stigmatizing language, and addressing peer interventionist training gaps. We used a hybrid approach to delivery, whereby we integrated peer model principles (self-disclosure, mutuality) into a directive approach. Phase 2 (trial) included reactive fidelity-consistent adaptations, such as additional educational resources. Phase 3 (post-trial) focused on adaptations to support roll-out of the intervention at the peer organization (e.g., group format).

Conclusion

Our stakeholder-engaged process may serve as a helpful exemplar to others tailoring interventions for peer delivery. Future research is needed to understand the role of stakeholder engagement and adaptation in implementation success.

View on the web

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου