Στην βιολογία, το περιβάλλον μπορεί να καθοριστεί σαν ενα σύνολο κλιματικών, βιοτικών, κοινωνικών και εδαφικών παραγόντων που δρουν σε έναν οργανισμό και καθορίζουν την ανάπτυξη και την επιβίωση του. Έτσι, περιλαμβάνει οτιδήποτε μπορεί να επηρεάσει άμεσα τον μεταβολισμό ή τη συμπεριφορά των ζωντανών οργανισμών ή ειδών, όπως το φως, ο αέρας, το νερό, το έδαφος και άλλοι παράγοντες. Δείτε επίσης το άρθρο για το φυσικό περιβάλλον και τη φυσική επιλογή.
Στην αρχιτεκτονική, την εργονομία και την ασφάλεια στην εργασία, περιβάλλον είναι το σύνολο των χαρακτηριστικών ενός δωματίου ή κτιρίου που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής και την αποδοτικότητα, περιλαμβανομένων των διαστάσεων και της διαρρύθμισης των χώρων διαβίωσης και της επίπλωσης, του φωτισμού, του αερισμού, της θερμοκρασίας, του θορύβου κλπ. Επίσης μπορεί να αναφέρεται στο σύνολο των δομικών κατασκευών. Δείτε επίσης το άρθρο για το δομημένο περιβάλλον.
Στην ψυχολογία, περιβαλλοντισμός είναι η θεωρία ότι το περιβάλλον (με τη γενική και κοινωνική έννοια) παίζει μεγαλύτερο ρόλο από την κληρονομικότητα καθορίζοντας την ανάπτυξη ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, το περιβάλλον είναι ένας σημαντικός παράγοντας πολλών ψυχολογικών θεωριών.
Στην τέχνη, το περιβάλλον αποτελεί κινητήριο μοχλό και μούσα εμπνέοντας τους ζωγράφους ή τους ποιητές. Σε όλες τις μορφές της Τέχνης αποτελεί έμπνευση και οι Καλές Τέχνες φανερώνουν την επιρροή οπού άσκησε σε όλους τους καλλιτέχνες με όποιο είδος Τέχνης κι αν ασχολούνται. Ο άνθρωπος μέσα στο περιβάλλον δημιουργεί Μουσική, Ζωγραφική, Ποίηση, Γλυπτική, χορό, τραγούδι, θέατρο, αλλά και όλες οι μορφές τέχνης έχουν άμεση έμπνευση από το περιβάλλον.

Τρίτη 6 Απριλίου 2021

Challenges faced by parents when seeking diagnosis for children with sensorineural hearing loss

xloma.fota.13 shared this article with you from Inoreader

Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2021 Apr;143:110656. doi: 10.1016/j.ijporl.2021.110656. Epub 2021 Feb 19.

ABSTRACT

INTRODUCTION: The Joint Committee of Infant Hearing (JCIH) recommended hearing screening by one month of age, diagnosis of hearing loss by three months of age, and intervention initiated by six months of age. In Malaysia however, the age of diagnosis of hearing loss in children is relatively late. This study aimed to identify the challenges faced by parents in seeking a diagnosis of hearing loss for their children.

METHOD: The study utilized a semi-structured interview with open-ended questions to obtain information about parents' experiences during the diagnosis period and their challenges when going through that process. In this study, a total of 16 parents of children who were diagnosed with moderate to profound sensorineural hearing loss and received intervention within three years at the time of the study partic ipated. Ten of the children were cochlear implant users, and six were hearing aid users.

RESULTS: Thematic analysis was used to analyse themes generated from the data according to the study objective. Four main themes and 17 subthemes were identified from this study. The four main themes were 1) Parents' emotion; 2) Parental knowledge; 3) Others; 4) Profesional services. Challenges that parents faced often include emotional behaviours such as feeling guilty and devastated during the diagnosis, lack of information-sharing from healthcare givers, lack of knowledge on childhood hearing loss among parents, support from families, seek for a second opinion, worry about others' acceptance, longer time for diagnosis to confirm, late referral to other related profesionals and no priority for the appointment.

CONCLUSION: Emotion is identified as the biggest challenge faced by parents in the process of diagnosis for their children with hearing loss. Hence, management of parental em otion needs to be emphasized by health profesionals as it influences the acceptance of parents towards their child's diagnosis.

PMID:33662710 | DOI:10.1016/j.ijporl.2021.110656

View on the web

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου